Intelligens, fenntartható és akadálymentes - így fog kinézni a jövő szállodája

A München melletti Oberschleissheimben található Szállodai Kompetenciaközpont (HKZ) egyedülálló létesítmény a német nyelvterületen működő vendéglátóegységek között: itt egy hatalmas kiállítási területen képviselteti magát a szállodaipar összes területe - a különféle kategóriájú szállodai szobák, egy működőképes bár, egy előcsarnok és egy konyha - mindez tesztüzemben. Az építészek, tervezők, üzemeltetők, bérlők és befektetők a szokásos vásároktól távol, sokféle gyártótól tájékozódhatnak a szálloda- és vendéglátóipari kivitelezés koncepcióiról, és kötetlenül cserélhetnek eszmét. A GEZE megoldásait itt is használják, és értékes visszajelzéseket kapunk termékeink használatáról és kezeléséről. Sonja Zdiarsky, globális ügyfélmenedzserünk és szállodaipari szakértőnk a HKZ két üzemeltetőjével, Julia von Klitzing-Peterrel és Christian Peterrel beszélget a szállodaipar és a vendéglátás trendjeiről, arról, hogy mi jellemzi az intelligens szállodákat, milyen igényeket támasztanak a vendégek és a személyzet, és természetesen arról, hogy a GEZE termékek hogyan segíthetnek ebben.

A szállodaiparban a „Smart Hotel” a trend

S.Z.: Jelenleg nem lehet megkerülni az "okos szálloda" kifejezést. Ön szerint mit jelent, és milyen egyéb trendek uralják jelenleg a szállodaipart?

Christian Peter: Az egyértelmű, hogy szinte mindenki a hálózatépítésről és az automatizálásról beszél a szállodai üzemeltetésben. Ebben az összefüggésben gyakran használják az "intelligens szálloda" vagy "a jövő szállodája" kifejezéseket. Az intelligens szálloda a szálloda mesterséges intelligenciával való felszereléséről szól, ily módon optimalizálva a szállodai műveletek irányítását és hatékonyságát. Ez egyrészt növeli a szállodai szolgáltatások minőségét, másrészt költségmegtakarítást eredményez. A mi szempontunkból azonban az úgynevezett intelligens szálloda vagy a jövő szállodája már létezik; valójában a "jelen szállodájának" kellene nevezni. Ennek oka, hogy a digitalizálási megoldások többsége már rendelkezésre áll, de a lehetőségeket nem aknázhatjuk ki teljesen, mivel a hálózatépítés és így az egyes szakmák közötti kommunikáció még mindig problémás. Ennek fő oka az, hogy az egyes szakmákat a kezdetekkor még nem együttesen veszik figyelembe és tervezik meg, hanem túl későn jutnak el erre a felismerésre, és ekkor már nem lehet az épület rendszerébe illeszkedő megoldást találni. 

Szállodai kompetenciaközpont

Ajtócsukók és más GEZE termékek éles tesztüzemben: A Szállodai Kompetenciaközpontban ügyfeleinknek lehetőségük van arra, hogy minden terméket kipróbáljanak. © GEZE GmbH

S.Z.: Hogyan kell kinéznie egy intelligens szálloda tervezésének, hogy a hálózatépítés működjön?

C.P.: Csakis úgy, hogy a tervezők, belsőépítészek, de a fűtést és légkondicionálást, szanitereket, szellőzést, tűzvédelmet stb. tervező szervezetek is részt vesznek az építési folyamatban. Korán kapcsolatba kell lépniük egymással, ideális esetben már a pályázati kiírásban moderáltan. Egyéb esetekben a műszaki rendszerek utólag általában nem kompatibilisek - egyszerűen azért, mert rengeteg különböző rendszer és protokoll létezik. Ezért ideális esetben a rendszereknek átjárhatónak kell lenniük.

S.Z.: Ezt teljes mértékben meg tudjuk erősíteni. A műszaki rendszerek akkor működnek a legjobban, ha az érintettek jól megtervezik és időben összehangolják tevékenységüket. Projektjeinkben nagy jelentőséget tulajdonítunk ennek. Milyen előnyöket nyújthatnak az intelligens szállodák az üzemeltető számára?

C.P.: Az egyik legfontosabb oka annak, hogy a szállodában az épületgépészet hálózatba szerveződött, az a fenntarthatósági szempont, pontosabban az energiahatékonyság. A szálloda üzemeltetőjének pontos adatokra van szüksége az energiafogyasztásról, például a csúcsterhelések kiegyenlítése vagy áthelyezése érdekében. Például a kávéfőző áramellátását reggel biztosan nem tudja csökkenteni, de az épület intelligenciáját felhasználva megmondhatja a szárítógépnek, hogy 90 %-ról 60 %-ra állítsa át a hőteljesítményt, vagy akár a teljes szárítási folyamatot az éjszakai órákra helyezze át. Ugyanakkor a hálózatépítés az építési folyamatok optimalizálásával növelheti a kényelmet és a biztonságot az épületben. Például az automatikus szellőztetés vagy az akadálymentes ajtómegoldások révén, amelyek mindazonáltal mindenkor magas szintű biztonságot garantálnak a vendégek számára, például tűz esetén, valamint biztosítják a távoli hozzáférés lehetőségét az állapotfigyeléshez vagy a beléptetés ellenőrzéséhez. Ehhez a sok kis alkalmazáshoz olyan épületirányítási rendszerre van szükség, amelybe az egyes rendszerek integrálhatók. Az olyan megoldások, mint a myGEZE Control hálózati platform, amellyel az ajtó- és ablakmozgató motorok integrálhatók az épületirányítási rendszerbe, természetesen ideálisak erre a célra.

Fenntartható szállodaüzemeltetés

S.Z.: Hamarosan a myGEZE Control rendszer segítségével hálózatba kötjük a Szállodai Kompetenciaközpont meglévő ajtóit. Mind az ajtók, mind más cégek termékei integrálhatók egy épületirányítási rendszerbe, és az előnyöket élőben lehet bemutatni a látogatóknak. Ez egy kicsit kézzelfoghatóbbá teszi az elméletet, és ez a Szállodai Kompetenciaközpont hatalmas előnye. A technológiától eltekintve, milyen egyéb trendeket lát a szállodaiparban és a vendéglátóiparban?

J.v.K.: A technológia mellett a vendégek különböző igényei szintén a középpontban állnak. Mit várnak el a látogatócsoportjaim, mit értékelnek talán a fiatalok is a jelenlegi célcsoporttal szemben? A fenntarthatóság kérdése különösen a fiatalabb generáció számára kezd a figyelem középpontjába kerülni. Mégpedig abban az értelemben, hogy a fenntarthatóság és a regionalitás melletti tudatos döntés a luxus új formája. Egyrészt, mint már említettük, az épületautomatizálás itt jön szóba, hogy fenntarthatóbbá tegye a szálloda működését, de a követelmények ezen túlmutatnak. A luxus fogalma teljesen megváltozott. A múltban a luxus nagy, pazar és gazdagon berendezett szobákat és tereket jelentett, míg ma ennek az ellenkezőjét, azaz egyszerű, minimalista és funkcionális kialakítást. A fenntarthatóság mellett az akadálymentes szállodák témája szintén központi szerepet foglal el. A Turisztikai Világszervezet (UNWTO) becslése szerint az akadálymentes turizmus piaca a teljes globális turisztikai kiadások mintegy 15 százalékát teszi ki. Ez a szám várhatóan tovább fog nőni, ahogy egyre több ország és célállomás javítja megközelítési lehetőségeit. Az akadálymentesítés már nem csak a fogyatékkal élőket érinti, hanem az idősebb utazókat, a gyermekes családokat vagy egyszerűen a csomagjaikkal utazó vendégeket is. Az akadálymentesített szállodákból mindenki profitál.

A fiatalabb célcsoportra különösen érvényes, hogy a fenntartható lehetőségek és a regionalitás melletti tudatos döntés számukra a luxus új formája.

Julia von Klitzing-Peter, a Szállodai Kompetenciaközpont Y/Z generációs szakértője

S.Z.: Mit jelent a fenntartható és akadálymentes szállodák irányába mutató tendencia konkrétan a szállodai szobák tekintetében?

J.v.K.: Például, hogy sokkal kevesebb bútorom van. A bútoroknak jól átgondoltnak kell lenniük, és a legszükségesebbekre kell korlátozódniuk. Például csak kis oldaldobozok, egy kompakt íróasztal és egy csomagtartó, minden további szükségtelen dolog nélkül - mindez egy színben, egy anyagból és lehetőleg a régióból, hosszú ellátási láncok nélkül. Mindezt ideális, kellemes és csendes beltéri klímában. Itt jönnek a képbe a beszerelt termékek, például a GEZE TS 5000 SoftClose ajtócsukó vagy a GEZE ActiveStop, amelyek megakadályozzák, hogy az ajtók hangosan becsapódjanak. Az akadálymentesítés a szállodában a bejárati ajtónál kezdődik, például olyan automatikus tolóajtókkal, mint a Slimdrive SL NT vagy a Revo.PRIME forgóajtó, és a szállodai szobákban folytatódik. A befogadó szellemiség szempontjából fontosak például a kerekesszékek számára kellően széles átjárók, a csúszásmentes padlóburkolatok és a szobákban elhelyezett digitális kommunikációs eszközök. A nagyszerű dolog az, hogy mindezek az intézkedések nemcsak akadálymentes szállodákat hoznak létre, hanem a vendégek kényelmét is növelik.

S.Z.: A szállóvendégek igénylik a fenntarthatóságot, de hogyan lehet rávenni őket, hogy maguk is fenntarthatóbb módon cselekedjenek, különösen az energia- és vízfogyasztás tekintetében?

J.v.K.: Nos, mostanában van néhány igazán okos ötlet arra vonatkozóan, hogyan lehet a szállodai vendégeket takarékosságra és erőforrás-takarékosságra ösztönözni. Érdekes fejleményeket látunk a gamifikáció irányába, különösen a GenZ-nél. A vendégek például takarékos viselkedésükért „pénzt” szerezhetnek, amelyeket aztán ingyenes reggelire válthatnak be. Ez az üzemeltető számára is érdekes, mert a reggeli önmagát fizeti meg - a megtakarított kilowattórányi villamos energia vagy liternyi víz révén. Az ilyen jutalmazási programok különösen a nagy szállodaláncok számára jelentenek nagyszerű lehetőséget az ügyfélhűség növelésére. De természetesen, ami ehhez kell - és itt zárul be a kör -, az a rendszerek hálózatba kötése és a digitalizáció magas foka.

Az akadálymentes szállodák lehetővé teszik a robotizációt

Szállodai kompetenciaközpont

A Szállodai Kompetenciaközpontban nemcsak a tűzvédelemről, a zajvédelemről és a menekülési útvonalak biztonságáról tanulhatunk sokat - hanem a megelőző karbantartásról is. Például az ajtócsukót nem szabad pont akkor szervizelni, amikorra a konferencia szervezője lefoglalta a konferenciatermet. © GEZE GmbH

S.Z.: Távol az üzemeltetőtől és a vendégtől - hogyan hatnak a szállodaipari trendek a szállodai személyzetre? 

C.P.: Természetesen a fenntarthatóság témája a munkáltatói márkára is kihat. Egyre inkább úgy tűnik, hogy a munkavállalók számára kevésbé a pénz, mint inkább a végzett tevékenység jelentősége és a munka-magánélet egyensúlya a fontos. Olyan szállodában szeretnék dolgozni, amely fenntarthatóan működik, és szállodai alkalmazottként értékelem a fix munkaidőt és az előre látható pihenőidőket. És meg is érkeztünk a munkaerőhiányhoz, amely a COVID-járvány óta sújtja a szálloda- és vendéglátóipart. Itt azonban egy másik trend is segít, amiről még nem beszéltünk: a robotizáció. Már ma is számos területen használhatunk robotokat - akárcsak a jövő szállodájában -, ha rendelkezünk a technikai lehetőségekkel. Egyébként a robotok is örülnek az akadálymentes szállodáknak. Pontosan ezért olyan fontos számunkra és az egész iparág számára, hogy olyan technológiai partnerekkel működjünk együtt, mint a GEZE. Ha például a takarító vagy szervizrobotnak szobáról szobára kell mozognia, akkor automata ajtómozgatókra van szükségem, amelyeket ideális esetben az épületautomatizálási rendszer vezérel, például hogy az ajtókat bizonyos időpontokban nyitva tartsa, máskor pedig bezárja, amikor a robotok nem aktívak. A legtöbb esetben sem az üzemeltető, sem a gyártó, sem a tervező nem tudja, hogyan működhet ez a kommunikáció - viszont az olyan műszaki szakemberek, mint a GEZE, rendelkeznek ezzel a tudással. A felhasználhatóságot modellező laborban lejátszhatjuk és prezentálhatjuk a vendégek által bejárt utat. 

Nemcsak a rendszereknek kell kommunikálniuk egymással, hanem a szakágaknak is egyeztetniük kell egymással. A GEZE vállalattal együtt mi is valljuk, hogy a megoldások kiépítéséhez össze kell kötni a különböző területen szerzett szakértelmeket.

Christian Peter, a Szállodai Kompetenciaközpont ötletgazdája és alapítója

S.Z.: Akkor miért valósult meg eddig olyan kevés, robotokat alkalmazó intelligens szálloda?

C.P.: Ez ismét a rendszerek és protokollok nagy száma miatt van - és végső soron azért, mert bizonytalan, hogy melyik rendszer fog érvényesülni. Hiszen ki akarna olyasmibe befektetni, amiről nem tudja, hogy a következő 10 vagy 15 év múlva is a piacon lesz-e még? Sokaknak pedig egyszerűen nincs idejük lépést tartani az exponenciálisan fejlődő innovációkkal - a mesterséges intelligencia kérdésköre itt is hozzájárult a gyorsuláshoz. Az eszmecsere elengedhetetlen a döntéshozatali folyamathoz. A Szállodai Kompetenciaközponttal stabil platformot biztosítunk ehhez az eszmecseréhez - és nagyon örülünk, hogy a GEZE is részese ennek.

Ennek mi is örülünk! Von Klitzing-Peter asszony és Peter úr, köszönöm szépen az érdekes beszélgetést, de mindenekelőtt a partneri viszonyt és a szállodaipar előrelendítése iránti közös érdeklődést.